Definition
Bildmanipulering, fotomanipulation eller retusch är att ändra ett originalfoto så att det delvis får nytt innehåll och ändrar betydelse i olika grader. Som regel inte mer än att man kan känna igen stora delar av utgångsbilden. Fotomanipulation kan också innebära att sätta samman flera fotografier till en ny komposition, även om sådana bilder i konstsammanhang vanligtvis kallas fotomontage eller collage. Numera används datorer tillsammans med speciella bildbehandlingsprogram, exempelvis Adobe Photoshop eller GIMP. Fysisk klippning och limning används inte längre utom möjligen för att skapa konstverk på ett hantverksmässigt sätt.
Varför ska man retuschera?
Fotomontage och collage har traditionellt använts för att framställa konstnärligt intressanta kompositioner, eller för att förmedla en visuell idé tydligare. Målet kan vara rent pedagogiskt och kommunikativt, det vill säga för att förklara ett förhållande visuellt, men sammanställningarna är ofta medvetet surrealistiska och humoristiska. Fotomanipulationsmetoden retuschering kan också användas för att städa upp ”stökiga” och oklara motiv eller för att försköna motivet, och retuschering används i alla slags bilder från landskap till mode. Fotomanipulation kan dessutom användas för att förfalska fotografisk dokumentation eller för att medvetet vilseleda.
Nyhetsbilder ska vara orörda!
I modern tid har ’överretuscherade’ bilder från modeindustrin och manipulerade bilder från nyhetsvärlden orsakat starka reaktioner. Det finns exempel på att fotografer lagt till rök och extra missiler i nyhetsbilder, och att man i modeindustrin manipulerat modellers kroppar för att se betydligt smalare och yngre ut. Flera nyhetsredaktioner har efter massiv kritik infört regler om att deras nyhetsbilder inte får bildbehandlas i dator alls, inte ens beskäras eller omvandlas till svartvita bilder.
I Sverige har vi ingen särskild reglering utom tidningsbranschens egen reglering på att nyhetsbilder skall vara oredigerade. Det kan jämföras med Norge som I juni 2021 införde en reglering som krävde att reklamarbetare, kändisar och influencers tydligt märker foton där en fotograferad kropp har retuscherats avseende kroppsstorlek, form eller hy har ändrats med retuschering. Fotona skall märkas med en standardetikett som utformats av Barne- og familiedepartementet. Detta var en del i Norges lagar som reglerar marknadsföring.
Exempel på retuschering.
Vanligen handlar det om att fixa till en bild så att modellen känner sig bekväm med den. Det kan handla om små rynkor, sned näsa eller nästan vad som helst. Här är ett exempel i tre steg på en kvinna som retuscherats. Originalbild från Pexels och fotografen BOOM.
Men det är inte bara hudens släthet som går att arbeta med idag. Numera finns kraftfulla verktyg i Photoshop som medger att ögonen kan flyttas och ändras storlek på. Näsan, munnen likadant, Ansiktsformen går att förändra. Kort sagt, vad du än vill göra så går det. Här är ett exempel på samma kvinna men där ansiktet, mun, ögon, näsa, panna och ansiktsform förändrats.
Till slut handlar det egentligen bara om vad du som bildkonsument vill ha. Vill du uteslutande ha originalbilder eller vill du sovra lite bland rynkor och fläckar. Var och en får ju ha sin egen åsikt som väl är.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.